Hoe komt het dat mensen niet leren uit de geschiedenis?Zelfs niet uit de hele recente geschiedenis?

De aanleiding van deze vraag is een vraag van iemand op GV over een mogelijke moord op wilders.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ten eerste is het *heel* moeilijk om van iets te leren dat je niet zelf hebt meegemaakt. Kijk maar naar je eigen leven. Je ziet andere mensen fouten maken, maar leert er zelf niet echt van. Je slaat het wel op als herinnering, maar het doordrenkt niet je hele systeem. Pas als je iets (ergs) overkomen is zorg je dat je er van leert en dat het je nooit meer gebeurt. Het zou mij dus niks verbazen als Wilders onder de 80-plussers weinig aanhang heeft.

Ten tweede bestaat de wereld (helaas) uit *heel veel* hele domme mensen. Daar is geen geschiedenisles tegen opgewassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een ander 'fouten' maakt (wat overigens leermomenten zijn) hoef jij er niks van te leren, maar diegene die de 'fout' maakt.
En wat zijn domme mensen? mensen die iets (nog) niet door hebben, of iets nog niet begrijpen, ook jij leeft in deze wereld, wat je als laatste zin schrijft!
Is een kind uit de eerste klas dom, omdat een kind uit de zesde klas dat vindt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De fouten waar Iris09 het over heeft (bijv. 1933-45 of de Balkanoorlogen) zijn van iets grotere orde dan om het leermomenten voor de mensen zelf te noemen. Het zou wel degelijk fijn zijn als ook anderen daarvan zouden kunnen leren. En wat domme mensen zijn? Dat zijn mensen die vroeger tijdens de geschiedenisles liever uit het raam keken dan proberen zich voor te stellen waar de docent het over heeft. Dat heeft niks met de eerste of de zesde klas te maken. En diegene die *wel* naar de docent luisterden, maar desondanks op Wilders stemmen, daar zal ik maar over zwijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verwijs eigenlijk vooral naar de negatieve gevolgen van de moorden op Fortuijn en Van Gogh, waar nu nog heel veel mensen last van hebben (en vooral allochtonen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké, dan vulde ik iets teveel voor je in. Maar ik zat in de goeie richting. ;-) Ik denk dat de meeste Wilders-stemmers geen flauw benul hebben welke invloed zijn populariteit op allochtonen heeft. Wie kent er persoonlijk een allochtoon? De meeste zijn schatten van mensen, maar dan moet je ze wel leren kennen en niet voorbijlopen. Als dat zou kunnen veranderen, dan zouden mensen daar een hoop van kunnen leren. Maar de weg daar naartoe weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mjn, ik reageer niet op de vraag van iris, ik reageer op JOUW reactie!
Wie is er hier nou dom :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken veel allochtonen, ik heb er mee gewerkt, helemaal niks mis mee.
Ze hebben net zoveel streken als wij hollanders die hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik. En daar reageerde ik weer op. En op wie er dom is heb ik al geantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Ze zijn niks beter en niks slechter. Ik ken er ook veel van de inburgeringscursussen die ik jarenlang gegeven heb, maar ik vrees dat wij daarmee een minderheid zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat idee heb ik ok mjn, ik heb ook van ze geleerd, hoe moeilijk ze het hier vaak hebben met werk, vanwegen die taalbarriere.
Goed van je dat je die cursussen hebt gegeven :-))
Weet je ik vind je toch een kanjer, je krijgt toch een plusje van me ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je! Mijn dag is weer goed. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn, weer iemand blij :-))

Andere antwoorden (7)

Omdat we afstammen van apen!

Toegevoegd na 1 minuut:
De wereld is aan vernieuwing toe.

Toegevoegd na 56 minuten:
Als je naar de toestand van de wereld kijkt zijn we nog niet zover geevolueerd dat we verstandig met de aarde om kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je daarmee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Those
who cannot remember the past are condemned to repeat it.
http://answers.google.com/answers/threadview?id=495329
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ah... verkeerd geplaatst, het had een antwoord moeten zijn... maakt niet uit
We leren wel... Jezus Christus hebben ze openbaar aan het kruis genageld en een andere, recentere verlichte, Osho, die hebben ze ook aan het kruis genageld, maar nu in het geniep, dus we leren wel van het verleden hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar lieve Xinix, juist uit je antwoord (dat ook Osho weer aan het kruis is genageld), blijkt toch dat we NIET leren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, niet openbaar doen, maar stiekem doen... Is dat niet leren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, vind ik niet. Osho had zoveel nieuwe inzichten, het is heel erg dat we dat moeten verbergen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik ook niet, maar vanuit de ogen van de geschiedenis en de gevestigde orde...? Hij had nog zo veel kunnen zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga hier over nadenken, het zit me niet lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij ook niet, waar gaan we dan aan denken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We gaan aan Osho denken, en aan Ramses !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die twee waren vrienden, wist je dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat wist ik.
Goeie vraag ,sommige leren er wel van en sommige niet.Het zou door de opvoeding kunnen komen. Dit laatste is hartstikke jammer. Ik denk dat het o.a. komt door een generatie verschil en de armoede binnen gezinnen in achterstandswijken .Het lijkt erop dat sommige jongeren zich meer met rassenhaat bezig houden. En soms kweekt Wilders dit wel. En daar heb ik persoonlijk wel moeite mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik slaak die verzuchting ook wel eens, maar wij zijn geneigd om op een nogal korte termijn (een mensenleven) naar dingen te kijken.
Als je over een langere periode kijkt is er wel vooruitgang;
konden de Romeinse keizers hun tegenstanders nog als volksvermaak in de arena laten oppeuzelen, Hitler en Stalin durfden dat toch niet meer.
Heksen worden niet meer verbrand en andersgelovigen ook niet. Er wordt nog wel gemarteld maar niet meer publiek.
Zelfs oerconservatieve geestelijken roepen niet meer op om wat mensen te verbranden als rookoffer voor de goden, iets wat in het Oude Testament kennelijk niet ongebruikelijk was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen maar omdat het moslims betreft. Totaal gevoel voor menselijkheid verloren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve Babyfaced, ik begrijp je antwoord niet. wat bedoel je precies?
De meeste mensen leven in het nu.
Zijn alleen bezig met hun eigen welzijn. Het welzijn hangt van veel factoren af en veel mensen zijn meer geneigd om een ander de schuld te geven van de mindere situatie dan er zelf extra de schouders onder te zetten.
Deze voorbeelden zijn er legio in het verleden maar men herkent ze niet meer als zodanig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vraag ik me inderdaad ook vaak af. Veel mensen kennen de geschiedenis volgens mij niet of onvoldoende. Vaak wordt er ook uitgegaan van de verschillen tussen de huidige situatie en die in de geschiedenis en wordt er snel gezegd dat er appels met peren worden vergeleken. Of inderdaad zoals al door iemand werd gezegd, dat mensen domweg niet voelen hoe het was vroeger, en dus denken dat het nu wel meevalt, of niet zo erg wordt, etc.