Waarom wordt in geschreven artikelen vermeld dat de originele namen van de genoemde mensen in het betreffende artikel bekend zijn bij de redactie?

In artikelen in kranten of tijdschriften wordt vaak een onvolledige of gefingeerde naam gebruikt als mensen anoniem willen blijven. Ik snap wel waarom vermeld wordt dat de gebruikte namen niet echt zijn. Maar in die artikelen staat meestal ook "Echte naam is bij de redactie bekend". Wat is het nut van deze toevoeging? Waarom moet de lezer weten dat de redactie wél weet wat de echte naam is?

5 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (1)

De lezer kan er op deze wijze van uitgaan dat de redactie heeft geverifieerd wat de echte naam is. Dat kan door bijvoorbeeld te vragen naar paspoort, ID-kaart of rijbewijs.
De redactie probeert zich op deze wijze juridisch in te dekken.
In een enkel geval wordt de redactie bewust om de tuin geleid - en dat is bijna niet te voorkomen. Vrijwel altijd komt bedrog uit en dan is het verstandig dat de redactie het boetekleed aantrekt. En belooft voortaan nog beter op te letten.
5 jaar geleden
Pieter2011
5 jaar geleden
+
Er zijn altijd mensen die de pers benaderen met fakenieuws. Maar het komt ook voor dat
journalisten nieuwsberichten, interviews of reportages deels verzinnen. Een artikel waarin gefingeerde namen worden gebruikt, is dus bij voorbaat min of meer verdacht.